Ofte stillede spørgsmål

Her finder du svar på spørgsmål vi ofte modtager. Kig dem igennem inden du kontakter os

Find svar på dine spørgsmål

Hvem kan søge?

Alle eneforældre, der har børn under 18 år kan søge et legat. Vi har ikke mulighed for at støtte forældre, der er gift eller samlevende

Hvor lang tid går der, før jeg får svar?

Det er forskelligt, hvor lang tid der går før man får svar. Nogle perioder er mere travle end ande, og derfor kan vi ikke fortælle, hvornår der vil komme svar på din ansøgning.  Vi arbejder så hurtigt vi kan, og du skal nok høre fra os, når der er svar på din ansøgning. Du hører fra os: 

  • Hvis vi har spørgsmål eller mangler dokumentation for at behandle din ansøgning. 
  • Når der er svar på din ansøgning.  

Du modtager altid et svar på din ansøgning.  

Har I modtaget min ansøgning?

Hvis du har modtaget en mail med et journalnummer, har vi modtaget din ansøgning. Du kan også logge ind på din profil og se din ansøgning. Ligger din ansøgning under ”kladder”, når du åbner din profil, er den ikke sendt ind til os. Nogle gange kan der gå op til et døgn før din ansøgning kan søges frem. Hav derfor ro i maven – hvis du modtager en kvitteringsmail har du uploadet din ansøgning rigtigt. 

Min ansøgning er AKUT. Kan I behandle den hurtigere?

Vi behandler alle legatansøgninger i den rækkefølge, vi modtager dem, og har derfor ikke mulighed for at behandle din ansøgning hurtigere. Vi ved, at det kan være svært at vente på svar, og vi arbejder så hurtigt vi kan for, at du ikke skal vente længe. Du skal nok høre fra os, når der er svar på din ansøgning. Hvis vi har spørgsmål eller mangler dokumentation for at behandle din ansøgning, hører du fra os. Du kan ikke modtage svar på din ansøgning hurtigere ved at ringe ind til os.  

Hvordan søger jeg?

Du søger støtte på vores hjemmeside, under ‘søg støtte‘ 

Herinde skal du oprette en profil og en ansøgning. Når du opretter din ansøgning, skal du vedlægge nogle dokumenter (fx din årsopgørelse, børnetilskud og seneste udbetalingsseddel). Inde i ansøgningen finder du beskrivelser og videoguides, der vejleder dig i, hvordan du finder de dokumenter vi skal bruge. Vi vil anbefale dig at kigge i ansøgningsskemaet og se vores videoer før du ringer ind til os, hvis du har spørgsmål. 

Har jeg indsendt det rigtige?

Hvis du har modtaget en kvitteringsmail med et journalnummer, har vi modtaget din ansøgning. Du hører fra os:  

  • Hvis vi mangler dokumentation eller har spørgsmål  
  • Når der er svar på din ansøgning  

Vi sender aldrig et afslag fordi vi mangler dokumenter eller information fra dig, og du modtager altid et svar på din ansøgning. Du kan godt modtage et afslag, hvis du ikke overholder de svarfrister vi sender dig.